Ortaçağ İranı'nda ve Anadolusu'nda Şiilik İzlerinin Alamut Sonrası Nizari İsmaililiği

ALİ AVCU, 

Zahide Ay. Ortaçağ İranı’nda ve Anadolusu’nda Şîîlik İzlerinin Arka Planı: Alamut Sonrası Nizarî İsmailîliği (13-15. Yüzyıllar). İstanbul: Önsöz Yayınları, 2012. 183 s.

Ay’ın söz konusu eserinde ve Ocak’ın takdim yazısında İlahiyat çevrelerinde üretilen birikime daha baştan rezerv konulmuş olması bir talihsizliktir.
Alevîlik-Bektaşîlik arasında herhangi bir etkileşimde ısrarla İsmâilîlik üzerinde duruyorsak bunun en temel sebebi İsmâilîlik’in batıdaki güçlü lobisi ve entelektüel birikiminin tesiri altında kalınmasıdır. Oysa bilim adamına düşen görev, farklı gayelerle gündeme getirilmiş olan söylemlerin peşinden gitmek yerine meseleyi etraflı bir şekilde ele alarak bilimsel doğruya ulaşma çabası ve gayreti içerisinde olmaktır.

Zahide Ay’ın bu çalışması, biz bilim insanlarına ülkemizdeki bilim anlayışının temel sorunlarının neler olduğunu göstermesi açısından güzel bir örnek teşkil etmektedir. Tarihçinin ilahiyatçının, ilahiyatçının da tarihçinin yazdıklarına itibar etmediği ve önyargı ile yaklaştığı bir ortamda kendi bilimsel geleneklerimizi oluşturmamızın mümkün olamayacağı aşikârdır. Bu şartlarda yapılan çalışmalar çoğunlukla belli bir zaviyeden bakan ve diğerlerini yok sayan ya da bilgisizce eleştiren, bilimsellikten uzak ürünler olarak karşımıza çıkmaktadır. Kesin olan bir husus var ki bilimsel bir çalışma, meseleye farklı zaviyelerden bakabilen çalışmaları dikkate aldığı oranda zenginleşir ve derinleşir. Bu derinliği yakalayamayıp kendi sığ sularında yüzenler, herhangi bir bilimsel farklılık oluşturamazlar. 




"İsmailîlik, ilahiyat fakültelerinde yüksek lisans ve doktora tezi mahiyetinde teolojik açıdan birkaç çalışmanın konusu oldu. Bunlar genellikle klasik mezhepler tarihi kaynakları üzerinden gerçekleştirilen teorik mahiyette ve problematik yaklaşımlara pek girmeyen çalışmalardır. Bu kitabın onlardan farkı, yazarının Türkiye'de ilk defa İsmailîleri bizzat tanıyan birinin kaleminden çıkmış olmasıdır...

13 ve 15. yüzyıllar Türkiye inanç tarihi için arz ettiği öneme rağmen Türkiye tarihçiliğinde yakın zamana kadar farkına bile varılmayan İsmailîlik konusu, bu mütevazi çalışma ile ümit ederiz, hak ettiği ilgiyi çeker."

-Ahmet Yaşar Ocak -
(Arka Kapak)
Ortaçağ İranı'nda ve Anadolusu'nda Şiilik İzlerinin Alamut Sonrası Nizari İsmaililiği
(13 - 15. Yüzyıllar)
183 s. -- 2. Hamur-- Ciltsiz -- 12 x 20 cm
İstanbul, 2012, 1. Basım
ISBN : 9786058704640

ilahiyat Yeni Mufredat Mezhepler Tarihi


İlahiyat camiasından ve kamuoyundan gelen görüşler ve öneriler üzerine Genel Kurulumuz, 15.08.2013 tarihli toplantısında alınan İlahiyat fakülteleri ile ilgili kararların yeniden görüşülmesini gündemine alarak, İlahiyat fakültelerinin isimlerine ve müfredatına ilişkin Genel Kurul kararlarının yürürlükten kaldırılmasına karar vermiştir. Bundan sonraki çalışmalar 2547 sayılı Kanun ve ilgili mevzuata göre, yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi de dikkate alınarak, yetkili kurum ve kurullar marifetiyle yürütülecektir.

Kamuoyuna duyurulur. 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Doç. Dr. Mehmet Kubat
13 Eylül 2013 
YENİ İLAHİYAT PROGRAMI YA DA GARABETİN DİĞER ADI

15.08.2013 tarihinde YÖK Genel Kurulu’nca kabul edilen ve bu yıl İlahiyat Fakültelerinin Hazırlık ve diğer dört sınıfında birden, aynı anda uygulanması istenen Yeni İlahiyat Programı, hem Türkiye’nin hem de İslâm dünyasının geleceği adına tam bir düş kırıklığı yarattı.
...
Yeni İlahiyat Programı ne getirdi, ne götürdü? Bu hususları kısaca özetleyelim:

1. YÖK Genel Kurulu’nda oy çokluğu ile geçen programda yapılan değişikliğe göre İlahiyat Fakültelerinin 2’inci sınıfında okutulan Kelâm Tarihi, 3’üncü ve 4’üncü sınıf müfredatında yer alan Sistematik Kelâm dersleriyle 3’üncü sınıfta okutulan İslâm Mezhepleri Tarihi derslerinin kredi saatleri yarı yarıya azaltılarak, “Kelâm ve İslâm Mezhepleri” adıyla bir derste birleştirildi. Eski müfredatta Sistematik Kelâm dersinin kredisi 4, Kelâm Tarihi dersinin kredisi 2, İslâm Mezhepleri Tarihi dersinin kredisi ise 4’tü. Yeni düzenlemeyle adı “Kelâm ve İslâm Mezhepleri” olan dersin kredisi 6 olarak belirlenmiş.
...